piątek, 8 grudnia 2017

Savoir vivre w służbowej korespondencji.

Tak, jak obiecałam - kilka słów o netykiecie, a przede wszystkim o tym, jak poprawnie zredagować treść maila, czy wiadomości wysyłanej poprzez dziennik elektroniczny do nauczyciela, przełożonego, dyrektora.



  • Nie zaczynamy od "witam"! Wita gospodarz gościa, a nie na odwrót. Niektórzy akademiccy wykładowcy, szefowie firm wręcz nie czytają lub nie odpisują na maile tak rozpoczęte. (Moim zdaniem, ta forma tak często używana, prosta i zwięzła z czasem stanie się normą, ale jeszcze nie dziś).


  • Formy poprawne:
    - Szanowna Pani/Szanowny Panie,
    - Dzień dobry Pani/Panu,
    - Szanowna Pani Dyrektor/Szanowny Panie Dyrektorze,
    (zwroty Pan, Pani, Prezes, Dyrektor rozpoczynamy w tym wypadku od wielkiej litery)


  • Nie spoufalamy się, pisząc "Pani Dorotko", "Pani Jadziu", "Panie Krzysiu".


  • W korespondencji służbowej dbamy o poprawność ortograficzną, interpunkcyjną i gramatyczną.


  • Nie piszemy zbyt długich tekstów, koncentrujemy sie na meritum sprawy, bez zbędnych dygresji.


  • Nie krzyczymy (!, ABC), nie żądamy, nie naciskamy na natychmiastową odpowiedź (szczególnie, jeśli wiadomość wysyłamy w weekend czy w późnych godzinach wieczornych).


  • Temat maila lub wiadomości powinien być krótki i dotyczyć opisywanej sprawy.


  • Kończymy zwrotami:
    - Pozdrawiam,
    - Z wyrazami szacunku,
    - samym podpisem

  • Podpisujemy się pełnym imieniem i nazwiskiem.


  • I to wszystko. Proste, nieprawdaż?



Kołatka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

na koniec ferii

Kołatka