Tak, jak obiecałam - kilka słów o netykiecie, a przede wszystkim o tym, jak poprawnie zredagować treść maila, czy wiadomości wysyłanej poprzez dziennik elektroniczny do nauczyciela, przełożonego, dyrektora.
Nie zaczynamy od "witam"! Wita gospodarz gościa, a nie na odwrót. Niektórzy akademiccy wykładowcy, szefowie firm wręcz nie czytają lub nie odpisują na maile tak rozpoczęte. (Moim zdaniem, ta forma tak często używana, prosta i zwięzła z czasem stanie się normą, ale jeszcze nie dziś).
Nie spoufalamy się, pisząc "Pani Dorotko", "Pani Jadziu", "Panie Krzysiu".
W korespondencji służbowej dbamy o poprawność ortograficzną, interpunkcyjną i gramatyczną.
Nie piszemy zbyt długich tekstów, koncentrujemy sie na meritum sprawy, bez zbędnych dygresji.
Nie krzyczymy (!, ABC), nie żądamy, nie naciskamy na natychmiastową odpowiedź (szczególnie, jeśli wiadomość wysyłamy w weekend czy w późnych godzinach wieczornych).
Temat maila lub wiadomości powinien być krótki i dotyczyć opisywanej sprawy.
Kończymy zwrotami:
- Pozdrawiam,
- Z wyrazami szacunku,
- samym podpisem
Podpisujemy się pełnym imieniem i nazwiskiem.
Formy poprawne:
- Szanowna Pani/Szanowny Panie,
- Dzień dobry Pani/Panu,
- Szanowna Pani Dyrektor/Szanowny Panie Dyrektorze,
(zwroty Pan, Pani, Prezes, Dyrektor rozpoczynamy w tym wypadku od wielkiej litery)
I to wszystko. Proste, nieprawdaż?
Kołatka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz